lauantai 6. huhtikuuta 2013

Kevään merkkejä

Tänään bongasin Helsinki-Turku moottiritien varrelta noin Salon seutuvilta runsaasti leskenlehtiä. Aloin sitten tutkia mitä olen aiempina vuosina bongaillut...

11.4.2010 olen kirjoittanut nähneeni sitruuna- ja nokkosperhoset edellisenä päivänä. Kesänopeusrajoitukset ovat myös olleet voimassa ja autossa kesärenkaat alla. Olin myös nähnyt paljon joutsenia ja kurkia ja maininnut sinitinttien tutkivan kiinnostuneena pihapiirin pesäpönttöjä.

13.4.2010 olen bongannut leskenlehtiä. (Eli myöhemmin kuin tänä vuonna!)

16.4.2010 olen tehnyt peippohavainnon.

17.4.2010 olen kirjoittanut, että satoi lunta.

22.4.2010 sama juttu.

--

8.4.2011 kesänopeusrajoitukset ovat olleet voimassa. Lisäksi maininta; "Miten olen voinut viime vuonna 10.4. nähdä jo sitruunaperhosen ja nokkosperhosen ja autossakin on ollut kesärenkaat alla? Nyt lunta on joka paikassa edelleen metri ja yöpakkasia, aamulla ei meinaa pysyä pystyssä parkkisella, ei omalla eikä koulun."

--
 
21.3.2012 krookukset alkaneet kasvamaan kukkamaassa.

---

Ja tänä vuonna tosiaan kaksi havaintoa joutsenista, toiset toissapäivältä ja toiset pari päivää aiemmin, lensivät molemmilla kerroilla erittäin matalalla tontin yli, huutaen lujaa. Ja ne leskenlehdet tänään. Lunta on hillittömästi ja yöllä on edelleen pakkasta. Ei kovin keväistä.

Eniten ihmettelen tuota viime vuotista krookushavaintoa...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti